L'església
actual de Santa Maria de Gerri correspon en la seva
forma essencial a l'edifici consagrat el 25 de setembre
de 1149.
El monestir de Santa Maria de Gerri, té origen
en una església que probablement fou fundada en
els temps dels visigots i, posteriorment derruïda
pels sarraïns.
En aquesta església, originàriament dedicada
a Sant Vicenç i posteriorment a Santa Maria, el
prevere Espanell va reunir-hi cinc companys per tal de
viure-hi monàsticament i els feu donació dels
béns que posseïa a Seguís i Cartanís,
a més d'una colla de llibres i ornaments que no
especificava. Automàticament Espanell en devia
quedar constituït abat.
Tampoc no hi ha dades de l'església construïda
al segle XI, que es coneix per un document del 20 de
maig de 1089, on es dóna a conèixer el
nom d'un dels seus artífexs: mestre Ramon,
possiblement el mestre d'obres, o almenys un personatge
important en l'obra. A aquest nom s'hauria d'afegir
els de Fedanci de Sant Cugat i el de Ramon Llombard.
Segons la carta fundacional de 20 de juny de l'any
807, es tracta d'una típica fundació de caràcter
particular; tot i que no queda gaire clar, sembla que
la regla adoptada fou la de Sant Fruitós que té com
a fonament el pacte entre l'abat i els monjos. No obstant
això, l'any 839 el monestir adoptà la regla
benedictina que mantindria fins als darrers dies. El
monestir de Gerri nasqué sota la jurisdicció del
bisbe de la Seu d'Urgell i sembla que contribuí molt
eficaçment a la funció evangelitzadora
i reorganitzadora del territori del Pallars un cop aquest
va ser alliberat del domini àrab pels marquesos
de Tolosa.
Si l'interior de l'església de Gerri conserva
gairebé intactes les seves característiques
constructives originals, l'exterior ha estat tan profundament
modificat que, llevat del campanar i la façana
oest, pràcticament és irreconeixible el
volum de l'edifici alt-medieval. Pel cantó de
llevant, els cossos absidals han quedat incorporats al
cos barroc dels edificis de la sagristia i el cambril,
que deixen visibles només l'absidiola nord i part
de l'absis central, on es desenvolupa una ornamentació sota
el ràfec formada per un fris en dent de serra,
i un fris d'arcuacions que arrenquen d'impostes esculpides,
dividides en sèries de tres, per semicolumnes
amb capitells.
L'element, però, que més contribueix a
amagar l'estructura original de l'església i alhora
li dóna un aspecte molt característic és
el sobrealçament de les seves cobertes, resolt
a base d'una galeria d'arcs que creen unes golfes ventilades
per sobre de les cobertes originals, més alta
la de la nau central que els laterals.
Les finestres, una d'una sola esqueixada a les absidioles,
tres a l'absis central, i tres a cada lateral, són
molt alterades en el seu conjunt. En la façana
sud hi ha la porta, molt alterada que comunica amb el
cementiri, i simètrica a ella, en la façana
nord hi ha la porta que comunicava amb el desaparegut
claustre i les dependències monacals.
Les façanes, pel que es conserva, eren nues d'ornamentació,
llevat d'una senzilla motllura bisellada al ràfec,
i presenten una articulació plàstica formada
per sengles contraforts rectangulars que es corresponen
amb la situació dels arcs anteriors. Resulta molt
singular aquest ús dels contraforts en l'estructura
i la composició de l'església de Gerri,
car és un element emprat en molt poques ocasions
en els edificis alt-medievals catalans.
L'església te un alterós campanar d'espadanya
de tres pisos, amb dues obertures en l'inferior, i única,
més petita, en el superior, totes formades
per arcs amb motllures trilobades.
L'aparell, molt uniforme en tot l'edifici, és
de carreus irregulars, ben tallats i polits, disposats
molt uniformement en els murs, i lloses irregulars col·locades
a plec de llibre a les voltes, seguint fórmules
característiques de l'arquitectura catalana
del segle XII.
|